اگر قورباغه بودم از آن سیگاری‌ها می‌شدم!

چگونه اهمال‌کاری را کنار بگذاریم؟

اهمال‌کاری چیست؟
اهمال‌کاری یک رفتار محدودکننده و نابودگر است. زندگی‌ را راکد و بدون تغییر نگه می‌دارد. به حس بی‌ارزشی‌ دامن می‌زند و به افسردگی منجر می‌شود. فرد اهمال‌کار اغلب کارهایش را روی هم تلنبار می‌کند. می‌پندارد وقت ندارد و فرد مشوشی‌ است. چون عذاب وجدان کارهایی که به سرانجام نرسانده حتی موقع استراحت هم دست از سرش برنمی‌دارد. اهمال‌کاری کم‌کم او را با حس بی‌کفایتی غسل می‌دهد و حسابی اعتماد به نفسش را پایین می‌آورد. از طرفی دیگران ممکن است او را تنبل بپندارند. همین ممکن است باعث آزردگی و در نهایت انزوای بیشتر فرد اهمال‌کار بشود. برای شناخت بیشتر تاثیر اهمال‌کاری می‌توانید داستان مظفر را بخوانید.(+)

 

 

چگونه با ۵ قدم بر اهمال‌کاری غلبه کنیم؟

۱- کارهای‌تان را به ترتیب اهمیت اولویت‌بندی کنید

لیستی از کارهایی که باید انجام بدهید بنویسد. مخصوصا آن‌هایی که احتمال اهمال کردن‌شان بیشتر است. بزرگ و درشت. کاغذ را به دیوار یا جایی که بیشتر در چشم است بچسبانید. به یاد آوردن مدام آن‌ها خیلی مهم است. پس اینجا لیست‌های کوچک که احتمال فراموش شدن‌شان بیشتر است به درد نخواهند خورد.

 

 

۲- برای‌ کارهای بزرگ قدم‌های کوچک بردارید

هر بار که یادتان می‌افتد کاری برای انجام دارید فوری بروید انجامش بدهید. فقط در حد ۵ الی ۱۰ دقیقه. متمرکز روی آن کار بمانید و بعد اگر به هر دلیلی نخواستید ادامه بدهید رهایش کنید. اما بعد که باز یادتان آمد (مهم نیست کی و کجا) فوری برای انجامش برگردید. قدم‌های کوچک را دست‌کم نگیرید. بین کتری‌ روی آتش با کتری روی اوپن فرق زیادی وجود دارد. حالا حتی اگر این کتری فقط یک دقیقه حرارت دیده باشد.

۳- یک بازه‌ی زمانی مشخص برای تحویل کار در نظر بگیرید

  1. مهم نیست از شما خواسته‌اند کارها را چه موقع تحویل بدهید. شما باید خیلی زودتر کار را تمام کنید. به دو دلیل. اول به خاطر این که بهتر است رئیس اصلی و واقعی آدم خودش باشد تا دیگری. دلیل دوم این که طبق قانون پارکینسون هر کاری تا همان حدی کش پیدا می‌کند که برایش تعیین کرده‌اید. اگر به وجود این قانون ایمان بیاورید تازه متوجه خواهید شد که شما می‌توانید به طرز خارق‌العاده‌ای از پس طیف وسیعی از کارها بربیایید.

 

۴- حتما بعد از به پایان رساندن کارها به خودتان پاداش بدهید

پاداش دادن را جدی بگیرید. مغز شما به دوپامین پاداش واکنش خوبی می‌دهد. این واکنش مثبت باعث می شود در انجام به موقع کارهای بعدی‌تان موفق‌تر عمل کنید. (پاداش می‌تواند مثلا رفتن به فلان رستوران خوب باشد. یا دیدن ادامه‌ی فلان سریال. یا هر چه که دوستش دارید.)

نکته‌ی بسیار مهم: به هیچ وجه قبل از انجام کار به خودتان پاداش ندهید. این کار رخوت و اهمال را بیشتر می‌کند.

 

 

۵- حتما مجازاتی برای اهمال‌کاری در نظر بگیرید
همان‌طور که پاداش دادن ضروری‌ست تنبیه هم واقعا اهمیت دارد. وگرنه مغزتان متوجه‌ی اهمیت ماجرا نمی‌شود و همچنان اهمال می‌کند. حالا این تنبیه باید در چه حد باشد؟

شما باید از مجازات‌تان بیزار باشید. اما این مجازات‌ها نباید به روان و جسم شما آسیبی بزند. برای مثال چند دقیقه زیر دوش آب یخ ماندن در عین حال که آزاردهنده‌ست اما کسی را هم نمی‌کشد. پس مجازات خوبی‌ست.

 

 

پایان

*برای رفع اهمال‌کاری حتما باید با خودمان جدی برخورد کنیم. وگرنه باز اهمال می‌کنیم و گند می‌زنیم به زندگی‌مان.*
خب عمل به آن ۵ کار و به خاطر سپردن همین نکته‌ی آخر احتمالا جواب بدهد. اگر نداد می‌توانیم در بخش نظرات درباره‌اش کمی بیشتر حرف بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *